Úvod infolinka 042 438 10 12, Po-Pi 8:00 - 16:00
ZJAZDOVÉ LYŽE / návod na výber lyží / Návod na výber lyží

Návod na výber lyží

Späť


Cena: 0.00 € 
Cena: 0.00 € 

Približne pred dvadsiatimi piatimi rokmi odštartovala éra carvingových lyží. Zo začiatku sa verejnosť k tejto novinke stavala skepticky a považovala to skôr  ako obchodný trik  od výrobcov prinútiť zákazníka  zmeniť svoje “náradie“. Ale v krátkom čase sa ukázalo, že táto geniálna myšlienka viac-menej okopírovaná od snowbordingu, priniesla do zjazdového, a to nielen pretekárskeho ale i rekreačného lyžovania,  nové dimenzie.

Lyžovanie sa stalo výrazne ľahšie a zábavnejšie, vykrajovanie oblúkov  bez straty rýchlosti zas vnieslo iskru a pocit športového zážitku. Výrazným pozitívom je i skutočnosť, že to nepriamo prinútilo prevádzkovateľov lyžiarskych stredísk k investíciám na umelé zasnežovania a dôkladnú preparáciu lyžiarskych svahov. Jednoducho, ak si chcete vychutnať carving, tak to nejde  bez dokonale upravenej  „pisty“.

Samotné carvingové lyže prešli, a nepretržite prechádzajú, určitým stupňom vývoja z hľadiska ich ovládateľnosti a predovšetkým bezpečnosti samotného lyžiara. V neposlednom rade je tu i pohľad výrobcu o zjednodušenie a zlacnenie výroby. Dĺžky lyží a nadväzne i rádiusy sa postupne skracovali. Kým ešte pred desiatimi rokmi boli bežné dĺžky lyží i 190cm a ich rádiusy 20 až 26 m , v súčasnosti takéto parametre majú lyže určené len pre závodné lyžovanie, resp. freerideové špeciály.

Dĺžka lyží pre mužov  ustálila približne na hodnote 165 až 180 cm a  optimálne rádiusy pre rekreačné lyžovanie  sú v rozsahu 13 až 17 metrov. Tu však jednoznačne odporúčam pre slovenské podmienky voliť  rádiusy do R15 metrov. Platí jednoduché pravidlo: skôr urobíte dlhší oblúk s lyžou s kratším rádiusom, ako krátky oblúk s lyžou, ktorá má väčší rádius. A to je dôležitý faktor z hľadiska bezpečnosti a ovládateľnosti  na u nás tak preplnených lyžiarskych svahoch, najmä počas víkendov.

U žien sú optimálne dĺžky 146 až 160 cm, odporúčam lyže s rádiusmi 11 až  13 m. Dnes každý z výrobcov má vlastnú  „lady kolekciu“, vyznačujúcu sa nielen príťažlivým dizajnom, ale predovšetkým ľahšou ovládateľnosťou a nižšou hmotnosťou. Predsunutie ťažiska, a u niektorých výrobcov nadvihnutie pätky viazania o 1 až 2 mm voči špičke, zabraňuje klasickej chybe záklonového posedu, tak typického u ženského rekreačného lyžovania. Ale to nie je pravidlo. Mnohé športovejšie založené lyžiarky siahajú i na modely „unisex“ v kratších dĺžkach.

Dĺžku a samotný rádius vhodnej lyže ovplyvňuje i skutočnosť, aké oblúky preferujete. Či  obľubujete krátke slalomové  na strmších červeno – čiernych zjazdovkách, alebo si vychutnávate tiahle a rýchle, skoro až obrákové oblúky na „pistách“ s menším sklonom.

Ďalším dôležitým faktorom pri výbere  lyže je i jej tvrdosť /flexia/. V minulosti bývalo zaužívané, že výrobcovia  flexiu  na svojich  modeloch označovali, v posednom období však toto pravidlo prestáva platiť. A je naozaj veľmi ťažké sa bežnému zákazníkovi sa dopátrať k týmto hodnotám.

A čo tento údaj vôbec vyjadruje ? Laicky to znamená silu, ktorú lyžiar musí na lyžu vyvinúť, aby ju pretlačil  (samozrejme do takej úrovne, aby nepoškodil jej konštrukciu) a tým ju dokázal  aj ovládať.

Uvádzam príklad : u lyží s flexiou 100 musí lyžiar v každom oblúku vytlačiť na lyžu dynamickú silu cca 100 kp. Pokiaľ táto podmienka nie je splnená, nedôjde k optimálnemu priehybu lyže a tým i kopírovaniu hrany lyže k terénu. V tej chvíli sa lyža stáva neovládateľná a má snahu sa zarezať a viesť nekontrolovateľným zrýchlením lyžiara vlastným smerom. To sa často stáva hlavne u 50-60 kilogramových „juniorov“, ktorí  „bojujú“ s crossovými alebo obrákovými modelmi  tvrdosti 100 a viac…

Najjednoduchšie, najmäkšie a zároveň najlacnejšie typy sú takzvané „penové modely“, ktorých konštrukciu  tvorí „monocopový“ obal naplnený plastovým jadrom veľmi podobným fúkanej čokoláde. Takéto lyže sú ponúkané hlavne v obchodných reťazcoch a dosahujúce cenovej hladiny pod 150,- EUR za set s viazaním. Sú vhodné naozaj len pre začiatočníkov do hmotnosti maximálne 60-65 kg. Inak sú to vyhodené peniaze ! Tu tvrdosť lyže nepresahuje hodnotu 50 a výrobcovia takéto lyže pre istotu ani neoznačujú.

Použitím kompozitových materiálov kombinovaných s drevom ( od jednoduchého monolitického hranolčeka až po sendvičové jadro), vkladaním rôzneho počtu kovových výstuh doskovitého alebo kruhového prierezu,  sa postupne zvyšuje nielen tvrdosť lyže,  ale zároveň i schopnosť tlmenia vibrácií.

Tu musím trochu odbočiť, ale nemôžem si neodpustiť dôležitú poznámku. Občas sa stáva, že napr. centrály sietí športových predajní INTERSPORT a SPORT 2000 si  dávajú u niektorých značiek vyrobiť „cenovo výhodne modely“ ktoré sa dizajnom rovnajú aktuálnym „trhákom“, ale sú ochudobnené o nejaký ten konštrukčný modul .Samozrejme je to na úkor tvrdosti a hlavne kvality lyže. Takže i tu buďte opatrní a radšej sa poraďte u odborníka, poprípade predajcu lyží s širokým prehľadom.

V poslednom období možno sledovať návrat  k výrobe klasickej sendvičovej konštrukcie i do komerčných lyží, ktorá sa dlhodobo využívala výhradne pre závodné top modely určené na preteky svetového pohára. Za cenu okolo 650,- EUR získate  materiál jazdnými vlastnosťami výrazne približujúci sa kvalite výkonnostných lyží.

Obecne ako kritérium pre tvrdosť lyže platí: hmotnosť lyžiara sa rovná flexii lyže. U začiatočníka  táto hodnota môže klesnúť o 10 %  ( maximálne 20%)  a naopak, pri výborných lyžiaroch môže stúpnuť až o 30%. Tu však treba pripomenúť, že inak sa prejavuje lyža vyrobená na báze kompozitu ako lyža s rovnakou flexiou, ktorá má drevenú konštrukciu. Určite z pohľadu pružnosti, torzie, samotnej dynamiky (hlavne zrýchlenia na konci oblúka), ale i z hľadiska životnosti, sendvičové drevo kombinované s titánovou doskou nemá konkurenciu.

Podstatným kritériom pri výbere správnej lyže je stanovenie  kategórie, ktoré je daná typom lyžiara (začiatočník, pokročilý, športovec a expert ), úrovňou zvládnutia carvingovej techniky, charakterom využitia lyže  (upravená zjazdovka zo syntetickým snehom, zjazdovka s upraveným prírodným snehom, neudržiavaná zjazdovka, voľný terén, resp. kombinácia týchto podmienok) .

Rozhodujúcimi faktormi, ktorými sa tieto kategórie odlišujú sú : komfort, všestrannosť, obratnosť (vitalita pri zmene oblúkov) , stabilita v rýchlosti,  hranenie (presnosť prevedenia carvingového oblúku), točivosť, carve alebo fun faktor.

Kategória Allround a Lady Allround je určená pre začiatočníkov až pokročilým lyžiarom vyhľadávajúcich upravené modré až červené zjazdovky s mäkším povrchom. Vďaka zaobleným pätkám lyže umožňujú i jazdu šmykovým („slateovaným“) oblúkom. Cenová hladina setu pre pánov sa  pohybuje od  250,- do 450,- EUR, lady modely sa dajú kúpiť dokonca už od  200,-   (tu odporúčam niektoré modely  s drevenou  konštrukciou od firmy ELAN a ROSSIGNOL ).  V tejto kategórii je vhodné  vyberať dĺžku lyže  -5 až –15 cm kratšie ako je výška lyžiara, šírka stredu lyže 70-74 mm, tvrdosť lyže  –10% až 0% od ideálu. Rozhodujúcimi vlastnosťami je komfort jazdy a nenáročnosť ovládania lyží. Čiastočnou nevýhodou je menšia stabilita pri vyšších rýchlostiach.

Allround Top a Allround Top Lady ako vyspelejší predstaviteľ predchádzajúcej kategórie, zúžil stred lyže na 68 až 74 mm a jej dĺžku upravil o  -5 až – 10 cm od výšky postavy, trošku pritvrdil na 0% až  +10% od ideálu. Hlavným kritériom je hranenie pre carvingový efekt a všestrannosť lyže. Dôraz je kladený na  maximálnu univerzálnosť, hlavne na upravených zjazdovkách, ale vzhľadom na väčšiu šírku „ pod pätou“ sú „povolené“ i výlety do neupraveného terénu. Tomu odpovedá i cenová hladina 450,- až 1000,- EUR, daná použitím vysokokvalitných materiálov. Predpokladá sa nielen určitá športová úroveň lyžiara a zvládnutie carvingovej techniky, ako i primeraná kondičná vytrvalosť na radikálnejšie krojenie  oblúkov pri stredne vysokých rýchlostiach (tým sa myslí maximálne 70km/hod).

Kategória Allmountain a Allmountain Lady zahŕňa zdatných lyžiarov uprednostňujúcich členitý a rôznorodý  a často i neupravený terén. Lyže tejto kategórie disponujú šírkou 75 až 86 mm pod viazaním,
bočné krojenie je tvorené dvoma  i viacerými nominálnymi rádiusmi. Na zjazdovkách s väčším sklonom majú tendenciu točiť krátke oblúky. Naopak na červených, resp. modrých zjazdovkách pri prenesení ťažiska do stredovej časti posúvajú spektrum dĺžky oblúkov do väčších hodnôt.

Za posledné obdobie sa vytvorila kategória  Multicondition, ktorá  by mala v čo najväčšej miere uspokojiť skupinu slovenských lyžiarov. Kto z nás by nechcel mať lyže, s ktorými ráno zvládne tú najčernejšiu pistu, pred obedom si dá na miernejšom kopci zopár obrákových jázd a popoludní bez problémov skrotí rozbitú, bubnovitú zjazdovku, poprípade si ešte zasurfuje v  prašane ? Takéto lyže nikto nezastaví a nič ich neprekvapí. Ideálna dĺžka –0 až –15 cm od výšky postavy, tvrdosť 0% až +20%, stred lyže 74 – 84 mm. Samozrejme táto kategória vyžaduje skúseného, vyjazdeného lyžiara, zvládajúceho carvingový oblúk. Ale i tak je to lyža tolerantná, odpúšťajúca drobné chyby. A keď je zle, umožní i šmykový (slateový) oblúk. Rozhodujúcimi vlastnosťami je obratnosť a fun faktor. Cenová hladina sa pohybuje v rozmedzí 400,- až  1.000,- EUR.

Všetky zatiaľ uvedené kategórie z pohľadu rádiusu lyže  predstavujú „zlatý stred“, u mužov  13 až 16 m , u žien 11 až 13 m. Nasledujúce dve skupiny  odlišujúce sa od predchádzajúcich nielen svojou geometriou a hlavne jazdnými vlastnosťami, možno považovať za kráľovské.

Speed short turn – tieto lyže sa vyznačujú agresívnym rádiusom 11 až 13 a  až „lopatovou“ geometriou so stredom 65 až 70 mm a skrátenou dĺžkou v rozmedzí 150 až 165 cm. Tvrdosť by mala byť v  0 až +25 od ideálu. Použité vysoko-kvalitné materiály a viacprvková konštrukcia zabezpečujú dostatočnú tuhosť, vynikajúcu torziu a tlmenie vibrácií, čo sa prejavuje maximálnym gripom a stabilitou pri vysokých rýchlostiach. Tieto lyže sú zároveň veľmi obratné, čo sa prejavuje pri zmene oblúku. Možno s nimi jazdiť extrémny carving s vysadeným ťažiskom, ale i krátke panvovo - kolenné raceové oblúky. Určené sú hlavne na upravené zjazdovky so syntetickým tvrdým snehom. Tento typ lyže však vyžaduje nielen  zvládnutú  techniku, ale i dostatok fyzickej kondície, Ceny  sú v rozpätí 600,- až 1.000,- EUR. Bežne sú tieto lyže označované ako "slalomky", patrí sem i podkategória slalom- carve (označenie SC). V našich obchodoch sa jedná o „civilné“ verzie pretekárskych modelov, ktoré vďaka použitiu hrubšej sklznice a hrán predlžujú ich životnosť.

Pokiaľ si  obstaráte word cupový materiál a nebudete ich servisovať ručne diamantovými pilníkmi, musíte mať na pamäti, že tieto lyže vydržia  len 5 až 6 veľkých strojových servisov . Civilná verzia  znesie dvojnásobný počet regeneračných zásahov! To platí i pre poslednú kategóriu carvingových lyží – Speed long turn, ľudovo označované ako "obráčky". Sem možno priradiť i podkategóriu Race - carve. Dĺžky týchto lyží v mužskej kategórii sú v rozmedzí 170-186 cm, u žien sú vhodné v rozmedzí 160 – 170 cm, rádiusy 15 až 18 m a šírka stredu lyže 65 – 70 mm. Správna tvrdosť +0 až +20% od ideálu. Svojimi vlastnosťami je táto kategória predurčená pre vynikajúcich lyžiarov  kondične  zdatných zvládať stredné až dlhé oblúky pri rýchlostiach 60 až 90 km/hod. V opačnom prípade, pokiaľ nedôjde k pretlačeniu lyží sa často stáva, že lyže vedú lyžiara celkom iným smerom ako on zamýšľa. Ak sa pre túto kategóriu rozhodujete, je potreba si zvážiť, či je vo Vašich silách zvládnuť potenciál tejto „zbrane“. Ak áno, lyže Vám to vrátia pokojnou jazdou vo vysokých rýchlostiach  a neuveriteľnou stabilitou v oblúkoch. Ale pozor, myslite nielen na seba, ale i na tých, ktorým sa musíte vyhnúť!  Ja osobne túto kategóriu využívam iba na upravených, širokých a hlavne prázdnych zjazdovkách v Alpách. Ceny lyží Speed long turn sú obdobné ako v kategórii Speed short turn.

 

Týmto som Vám predstavil základné kategórie carvingových lyží. Samozrejme, že som neobsiahol všetko , ale ďalšie skupiny ako napríklad  Free ride (lyže do voľného terénu), Free style (snowparkové lyže), Telemark a Skialpinizmus sú lyže, ktoré carvingový efekt využívajú iba v minimálnej miere.

Chcel som Vám o lyžiach napísať podstatne stručnejšie, aby som Vás nepomýlil. Ale bohužiaľ zisťujem, že tých informácii ja tak veľa, že pôvodne zamýšľaná  krátka verzia by bola nedostatočná. Výber lyží je naozaj veda. A preto, keď na Vás príde príjemná povinnosť, akou je kúpa lyží, nechajte si na to dostatočný časový priestor. Prejdite si viacej športových predajní a ak budete mať pocit, že v niektorej z nich vedia o lyžiach dostatočne veľa a ich ponuka Vás neobmedzí výberom na jednu –dve značky, tak dajte na ich odporučenie! Je však dôležité z Vašej strany špecifikovať požiadavky kladené na ich vlastnosti. Verím, že  to, čo tu bolo napísané v tejto časti, Vám k tomu výrazne napomôže.

K správnemu výberu lyží môže napomôcť zapožičanie predbežne vybraného modelu od priateľa, poprípade využiť služby požičovní lyží. V poslednom čase začali dovozcovia jednotlivých značiek i na Slovenku robiť vo väčších lyžiarskych strediskách promo akcie, pri ktorých si môžete bezplatne počas jedného dňa otestovať i viacej modelov a tu z prvej ruky môžete dostať najpodrobnejšie informácie.
Tu si neodpustim dôležitú pripomienku. Pri uvedených promo akciách väčšina lyží nemá namontované 
viazanie, ktoré sa bežne predáva s daným modelom, ale sú používané rentalové alebo demo verzie.   
Viazanie zásadne ovplyvňuje nielen priehyb lyže, ale i jej tvrdost (flexiu). Predovšetkým u výkonostných
modelov s tvrosťou nad hodnotu 100 môže demo verzia viazania znížiť flexiu až o 20% voči originálnemu viazaniu.

Často sa stretávam z otázkou, ktoré lyže sú najlepšie. Bohužiaľ na to neexistuje jednoznačná odpoveď. Každá značka a každý model má svoje prednosti, ale i slabšie stránky.
Kvalitu lyží ovplyvňujú nielen jazdné vlastnosti, ale i tvrdosť a životnosť hrán, odolnosť voči rozmerovým a tvarových zmenám (krútenie po dĺžke lyže, bortenie konštrucie, vystupovanie hrán nad úroveň sklznice v horizontálnej rovine). 
Verím však, že po prečítaní tohto článku a po reálnom zhodnotení úrovne lyžovania a fyzického potenciálu
dopadne výber lyží v maximálnej spokojnosti a Vy si budete môcť užívať pohyb na čerstvom vzduchu.

Z osobnej skúsenosti však musím zdôrazniť, že minimálne 30% pozitívnych vlastností lyží urobí správne „natuningovanie“  hrán a ich pravidelný servis. Zbytočne investujete do lyží 1.000,- EUR, keď ich nedáte za sezónu aspoň dvakrát naostriť ! Ale k tomu sa dostanete až v časti SERVIS LYŽÍ.
http://www.lukasport.sk/sk/katalog/zjazdove-lyze/servis-lyzi/zakladne-informacie-o-servise-lyzi





Upravená verzia z 31.7.2011







Miro Mosko Ski

Propagujte aj svoju stránku